Wednesday 17 April 2013

wahai emak



Sudah empat hari aku kira,aku menumpang tidur di rumah emak.meninggalkan rasa bosanku bersemadi di rumah dua tingkatku yang sunyi dari segala keriuhan. Lega rasanya bila rasa sunyi selama ini bertukar jadi tenang di rumah kelahiranku ini. Tapi sayangnya emak, semenjak aku sampai hingga hari ini,demam tak kebah kebah. Nak ke klinik punya la susah..

Tapi...aku bangga dgn emak..tangungjawabnya pada ayah mendahului segala kesakitan dan keperitan.seawal subuh,emak siapkan sarapan untuk ayah..sarapan seringkas mungkin,permintaan wajib dari ayah selama berpuluh tahun.. LEMPENG. 
Senyum aku mengenangkan ayah yang terkulat2 menjamah sarapan yang emak buat kalau bukan lempeng nama diberi..:-)

Dalam senyumku,terfikir sejenak..andai...aku nanti punya seorang isteri,mampukah dia menjadi seikhlas emak?yang mampu mengenepikan rasa sakit dan lelah diri sendiri untuk keperluan anak anak dan suami? Mampukah dia seikhlas hati menjalankan rutin seharian yang berulang ulang sepanjang tahun,bahkan mungkin sepanjang hayat?tanpa sekalipun mempersoalkan masa rehat,masa cutinya,dan masa santainya bersama teman teman seusia di surau? Entahlah..aku pun tak pasti....

Mungkin aku perlu rasional dgn hakikat kehidupan masa sekarang. Mana mungkin isteriku nanti mampu melakukan sebaik emak sedang dia juga perlu bekerja.sedang emak suri rumahtangga sejak berzaman rasanya..:-) tak apalah...walaupun tak dapat merasa masakan isteri setiap hari,dapat merasa setiap hujung minggu pun dah molek rasanya..sebab tak akan ada manusia yang mampu menyamai kasih emak.aku pasti yang itu...biarlah nanti zaujah solehahku terasa hati dengan kenyataanku.asal aku tau apa yg benar tentang emak. Emak yang melahirkanku dan mengasuhku berpuluh tahun lamanya.. kalau benar dia zaujah solehah,aku pasti dia tidak akan terasa hati dengan kenhataanku.sebab dia perlu sedar,mana mungkin dia yang batu mengenaliku akan lebih memahamiku lebih dari emak yang membesarkanku sejak aku lahir hingga aku tua seperti sekarang. 


Pagi ini,rutin emak masih sama..lempeng ayah siap sudah mak sediakan untuk sarapan ayah. 2 keping sudah barang tentu. Baki tepung tu nanti mak akan buat sekeping lagi untuk sarapan si tompok. Ye... Tompok..kucing kesayangan emak..sarapan tompok hari hari adalah sekeping lempeng baki tepung lempeng ayah. Rajin emak menambahkan kerja yang tak pernah sudah semata mata untuk mengenyangkan perut si tompok setiap hari. Sayangnya emak pada tompok,hingga mak sanggup bangun malam semata mata untuk menggoreng ikan buat santapan tompok. Bukan setakat itu saja..mak sanggup kunyahkan ikan bilis untuk tompok kalau hari itu tak ada ikan baki jualan ayah untuk tompok. "Kesian...nanti dia tercekik.." kata2 mak bila anak anak seakan cemburu dgn layanan mak pada tompok. Tapi hasilnya sungguh tak diduga. Tompok yang selalu makan dari kunyahan emak,sangat menuruti kata emak. Apa yang emak suruh,tompok turuti.bila mak marah,tompok diam tunduk seakan sedih.seakan faham emak marahkan dia.

Ada sehari tu..tompok tiba tiba sakit kaki.tempang jalannya.tiga hari tompok tak lalu makan.satu ketika tompok kencing atas katil aku.sakitnya hati aku Tuhan saja yang tau.aku halau tompok keluar bilik dia buat tak tau. Aku mengadu pada emak,perihal tompok kencing di katilku. Aku ingatkan mak akan marahkan tompok.rupanya sangkaanku meleset.. emak panggil tompok hanya sekali,tompok terdengkot dengkot keluar dari bilik menuju pada emak yang sedang berbaring di depan tv. "Kenapa kau kencing kat katil tompok..orang marah tau tak..kau nak jadi jahat ke...orang benci tau tak..." pesan mak pada tompok....kalau aku dulu buat macam tompok,memang berbirat la belakang aku dgn getah paip mak hadiahkan. Tompok? Mak cakap elok2 je...anehnya tompok hanya mengiau lesu di depan mak.minta maaf barangkali...
Mak urut kaki tompok alakadar sambil "menasihati". Anehnya
Kaki tompok baik ketika itu jug...Allahurabbi....indahnya kurniaan Allah.. emak...saya sayang emak...

Sekian..


Assalamualaikum...   :-)

No comments: