Saturday 20 April 2013

sayidatina Aisyah r.h.a



Assalamualaikum wbt..

Teman teman..siapa diantara kamu yang boleh menunjukkan kepadaku
Seorang isteri yang sepanjang hayatnya tidak pernah sekalipun memperkatakan sesuatu yang buruk tentang suaminya kepada orang lain? Atau mungkin isteri tang hanya sekali je terlanjur bercerita tentang keburukan suaminya pada org lain?
Atau mungkin setahun sekali je dia burukkan suami dia sebab tak dapat belikan baju raya idaman kalbu dia? Atau paling mudah,seminggu sekali je dia beritahu keburukan suami dia.mungkin sebab marahkan sesuatu..mana tau...membebel..atau cerita dengan anak anak...?
Rasanya ..semua orang,sedar ataupun tidak pernah berkongsi keburukan suami dengan orang lain. Sedar atau tidak,sedikit ataupun banyak..

Kita manusia biasa..semua orang melakukan kesilapan sepanjang usianya..
Siapa pun tidak dapt menyangkal kenyataan itu..manusia yang lemah,yang sering tertewas dengan hasutan dunia,tewas dengan godaan nafsu sendiri..
Tapi.... ada seorang isteri,yang sesungguhnya tidak pernah sekalipun bercerita tentang keburukan suaminya sepanjang hayatnya.. beliau tidak pernah membuka mulut untuk bercerita tentang suaminya kalau bukan hanya cerita yang baik baik sahaja... Beliau adalah..

                                    SAYIDATINA AISYAH RADIALLAHUANHU

SEORANG YANG CERDAS MINDA,MANTAP PERIBADI,CINTA HATI RASULULLAH SAW


Anas bin Malik r.a berkta: "aku mendengar Rasulullah SAW bersabda,'kelebihan aisyah daripada wanita Wanita lain,seperti kelebihan Tarid (iaitu sejenis makanan Arab) daripada makanan makanan lain."

Ibnu Qayyim al jauziyyah rhm mengatakan dalam I'lam al-Muwaqqi'in, "Aisyah r.h.a merupakan pintu gerbang ilmu faraid,hukum dan masaalah halal haram."

Az-Zuhri bdrkata  "jikalau ilmu Aisyah r.h.a dibandingkan dengan ilmu seluruh isteri Nabi SAW berserta ilmu seluruh wanita,nescaya ilmu Aisyah r.h.a akan lebih unggul".

Al-Mughirah bin Ziyad daripada 'Atha', dia berkata,"Aisyah adalah manusia yang paling memahami fiqah dan paling baik pendapatnya dalam masaalah masaalah umum".

 Assalamualaikum wbt...  :-)
               

No comments: