Wednesday 17 April 2013

Doa



Assalamualaikum..

Petang yang damai ini aku ingin berkongsi satu cerita yang diceritakan oelh seorang kwn kepadaku..

Ada seorang manusia,telah mengalami kemalangan semasa dlm perjalanan ke tempat kerja yang menyebabkan dia koma.. Rakan ku antara yang paling awal melawat kawannya itu di hospital setelah diberitahu oleh isteri mangsa. Mangsa mempunyai seorang isteri yang cantik dan 2 org anak perempuan yang comel. Beruntung dia kerana mempunyai seorang isteri yang setia dan baik..

Diceritakan oleh mangsa,semasa dia koma,dia telah diberitahu oleh seorang malaikat bahawa dia hanya mempunyai satu hari lagi sebelum nyawanya diambil. Lalu dia bertanya tidak adakah cara lain untuk menangguhkan kematiannya?lalu malaikat itu menjawab "ada". Lalu dia bertanya bagaimana? Malaikat pun menjawab kematiannya akan ditangguhkan jika ada 50 orang yang mendoakan dia dengan ikhlas.lalu dia bertanya lagi,berapa banyakkkah doa yang telah Allah angkatsetakat ini? Malaikat menjawab tiga sahaja. Lalu dia ditunjukkan siapa tiga orang itu,iaitu,doa isteri dan dua orang anaknya yang masih kecil.

Lalu dia bertanya lagi..tidak ada siapa lagikah yang mendoakannya? Malaikat menjawab ada..kedua ibu bapanya. Ibu bapa mertuanya,adik beradiknya,ipar duainya dan kariah surau di kariahnya. Tapi semua doa mereka Allah tidak terima kerana tidak ikhlas. Masa makin berlalu sehingga masa tinggal lagi 30 minit.dia menjadi buntu dan tak keruan.dia merasakan tidak akan dapat memperolehi baki 47 doa yang ikhlas untuk mendoakannya sembuh dari koma.dia menangisi dirinya..sedih melihat isterinya begitu setia menemani ya di dalam wad,sedangkan dia selalu leka untuk menghargai isterinya itu..

Masa menunjukn tinggal lagi 3 minit.malaikat makin menghampirinya..dan tiba tiba malaikat berkata Allah telah memperkenankan 50 doa untuk dirinya. Lalu dia bertanya siapa yang begitu ramai mendoakan dia dalam satu masa itu? Lalu malaikat menjawab,pelajar sekolah pondok yang datang beramai2 untuk mendoakannya. Rupanya pelajar sekolah tersebut ada terbaca berita ke alangannya lalu pergi melawatnya.kebetulan sebelum kemalangan tersebut dia ada memberi sedikit bantuan kewangan untuk sekolah tersebut. Itu pun atas desakan isterinya,baru dia mahu bersedekah.

Barulah dia sedar selama ini dia tidak pernah mengotakan janjinya untuk balik kampung menjenguk kedua orang tuanya,itu menyebabkan mereka tidak ikhlas mendoakannya sebab berkecil hati.begitu juga dengan adik beradiknya kerana selama ini dia bimbang bila berbaik baik dengan adik beradik,mereka akan selalu meminjam wang.lalu kerana kecil hati,mereka tidak ikhlas mendoakannya. Pekerja2 di ofis pun berkecil hati dengannya kerana tidak pernah menjaga kebajikan mereka. Setelah sedr dari koma,dia terus menangis dan memeluk isterinya dan meminta maaf atas kesalahannya...dia berasa amat menyesal kerana mengabaikan isteri yg taat padanya sepanjang masa,kerana mengejarkan kesibukan bekerja..

Moralnya di sini ialah,berbuat baiklah sesama manusia kerana satu hari kita akan memerlukan orang2 sekeliling kita untuk mendoakan kita. Bersedekahlah walau hanya rm2 asalkan ikhlas.siapa tahu,sedekah yang kecil itu boleh membantunya  di akhirat kelak... adakah kita mempunyai 50 orang  rakan rakan yang ikhlas dengan kita sekarang ini? Jika jawapannya tidak,ada sesuatu yang perlu anda lakukan sebelum terlambat...
Sekian..


Assalamualaikum..  :-)

No comments: