Tuesday 16 April 2013

Assalamualaikum warahmatullahiwabarokatuh..

Alkisah satu hari saidina Umar menemui Rasulullah di rumahnya. Didapati tiada perhiasan dan alat kemudahan di rumah itu kecuali sebuah bangku yang pelapiknya dari tenunan daun kurma. Di dindingnya tergantung Sebuah guriba (bekas air) untuk mengambil wuduk.

Melihat keadaan Rasulullah,hati saidina Umar terharu hingga menitiskan air mata. Rasulullah bertanya "apakah sebabnya kau menangis ya Umar?"sidina Umar menjawab,"  bagaimana saya tidak terharu ya Rasulullah..hanya begini keadaan yang ku dapati dalam rumahmu.tidak ada dunia dan tidak ada kekayaan.sedangkan seluruh kunci masyrik dan maghrib telah tergenggam dalam tanganmu,kekayaan yang melimpah ruah."

Dengan tegas Rasulullah berkata "aku ini adalah utusan Allah ya Umar..aku bukanlah orang Kaisar dari parsi atau Rom. Mereka menuntut dunia tetapi aku menuntut akhirat. 

Begitulah contoh seorang pemimpin ulung,yang zuhud,yang hatinya mencari makrifah Allah terhindar jauh dari darjat dan pangkat di dunia. Pada penilaian anda,adakah ada seorang dari pemimpin2 kita yang ramai itu yang sebegini zuhud? Jawapannya seakan mustahil bukan? Tapi begitulah realitinya keadaan di negara tercinta kita ini.. buktinya? Cari lah sendiri dan bandingkanlah dgn kehidupan sederhana Rasulullah..

Bayangkan seorang menteri besar yang berkuasa selama 5 tahun,mampu memiliki rumah bernilai jutaan ringgit.kereta2 besar dan mewah, dan entah apa apa lagi hartanya..sedangkan selama hayat Rasulullah,baginda sangat bersederhana hingga sederhananya itu kita boleh anggap seperti kehidupan orang miskin di masa kita ini.
Begitulah ..bila cinta kepada Alah melebihi cinta kepada makhluk...kemiskinan,kesukaran,kepayahan dan kesusahan tidak pernah berbekas di hati..




Assalamualaikum warahmatullahiwabarokatuh...:-)

No comments: