Wednesday 17 April 2013



Assalamualaium...  :-)

Lupakah kamu pada sabda Nabi yang sangat menghiburkan,"barang siapa memperbanyakkan istighfar maka Allah SWT akan menghapuskan segala kedukaannya,menyelesaikan segala masaalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka."

Pernah terjadi pada seorang rakan bilamana dia dituduh Melakukan pecah amanah. Dia ditahan di lokap,disoal siasat,dan akhirnya kesnya dibawa ke mahkamah. Sebagai seorang yang tidak pernah mengalami situasi ini,dan mungkin tak pernah termimpi akan dituduh sebegitu,dia sangat sangat bimbang atas nasibnya,malah yang paling dibimbangi adalah nasib anak anak yang tinggal bersama bekas isterinya. Kerana dia sedar bahawa dia merupakan pemberi nafkah tunggal untuk anak anaknya. Jika dia dipenjaara,siapakah yang akan memastikan anak anaknya akan hidup dengan sempurna? Seperkara lagi yang paling dibimbangi adalah maruah ibu bapanya. Kasihan.dalam usia tua ibu bapanya mereka menangung malu atas "perbuatan salah" dirinya. Perkara itu sangat sangat menganggu fikirannya. Allahuakbar...

Setelah keluar dari tahanan reman dan diberi ikat jamin,diameminta pendapat ayah dan ibunya. Si ayah berkata,"kalau menang kes ini,jangan saman syarikat.sebab mungkin ini kesilapan kau kerana tak menjaga solat,solat di hujung hujung waktu,malah mungkin meninggalkannya terus." Si ayah berkata lagi.."amalkan istighfar seratus kali paling kurang selepas solat,mudah mudahan terhindar dari segala masaalah."  Pesanan si ayah itulah yang dia pegang dan amalkan sepanjang masa menunggu hari perbicaraan. Setiap kali solat dia tak pernah leka atau lupa dgn istighfar. Malah setiap ada masa kelapangan bibirnya tidak pernah lekang dari ucapan itu. Malah dia sentiasa membacanya hingga saat waktu tidurnya..

Hari berganti hari,dengan susah payah bekerja sementara sbgi buruh kontrak untuk menyambung hidup dan memastikan nafkah anak anak tidak terjejas,jerit perih tidak pernah dihiraukan.yang penting kehidupan anak anak. Maka hari perbicaraan pun tiba. Dia datang ke mahkamah dgn berbekalkan istighfar yang tidak pernah putus sejak bangkit dari tidur,hingga masuk ke dewan mahkamah. Kuasa Allah tiada siapa dapat menolak.. mahkamah ditangguhkan atas sebab sebab tertentu.. begitulah ianya berulang ulang selama hampir setahun. Tangguh dan tangguh silih berganti,tapi dia istiqomah dengan apa yang dia amalkan,sepanjang masa dan ketika.

Saat ketika susahnya dia,dengan hati yang kebingungan dan kebimbangan,Allah pinjamkan dia dengan seorang gadis berhati mulia,yang seakanmamat memahami dan mengerti dengan masaalah dirinya.. Gadis itulah teman dia bercerita dan bergurau senda.menghilangkan duka nestapa kala tiada manusia lain yang tahu keresahan jiwanya. Saat perkenalan itu,dia semakin mendekati Tuhannya,Allah pencipta seluruh alam. Benarlah kata satu hadis bahawa sekiranya kita mengenali seorang wanita solehah,kita akan semakin dekat dengan Allah SWT.. perasaan itulah yang bermain di mindanya saban waktu.. dia merasakan dia tidak salah memilih teman...

Selama hampir setahun itu,rutin hidupnya adalah kerja dan naik turun mahkamah. Setelah lebih 10 kali penangguhan,akhirnya,mahkamah mengugurkan kes tersebut begitu sahaja dengan alasan tidak cukup bukti pendakwaan. Allahurabbi..Allah maha besar.. tiada apa yang mustahil di atas dunia ini bagi Allah.apa yang perlu kita lakukan adalah yakin dan doa..sesungguhnya Allah tidak pernah menolak doa hamba hambanya selagi kita beriman denganNYA.

Lihatlah..dan renungkanlah..kelebihan istighfar dalam kehidupan manusia..100 kali istighfar selepas solat menghapuskan dosa. Dan tanpa dosa,doa kita mudah diterima Allah..sedarlah wahai teman..sesungguhnya,jangalah sesekali berkeluhkesah dengan ujian Allah.. Alah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.sedangkan kita sering keliru.lihatlah teman teman..betapa Allah kasihkan dia,sehingga dalam waktu susahnya,Allah tarik dia dekat padaNYA.istighfar dan solat sunat taubat tak pernah lekang dari dirinya. betapa nyamannya hidup. Tak cukup dengan itu,Allah pinjamkan dia dengan seorang gadis solehah sebagai penghibur dikala duka. Betapa Allah lebih mengetahui keperluan kita dari apa yang kita minta..

Ingatlah teman teman..dekatkan diri pada Allah.nescaya pintu pertolongan sentiasa terbuka untuk kita..yakin dan tawaduklah... dan jangan sesekali mempersoalkan doa kita yang dirasakan tidak makbul.sedang Allah pernah berjanji akan memakbulkan setiap doa hambanya. Barangkali,doa kita mahu kaya,tapi Allah lebih tahu,yang kita bukannya perlukan kaya itu. Tapi sebenarnya kita perlukan kebahagiaaan. Maka doanya untuk kaya,Allah tukarkan menjadi rahmat kebahagiaan untuk kita.begitulah Allah mengatur hidup setiap hambanya..dan kita wajib bersangka baik pada Arrahman.
Sekian..



Assalamualaikum...   :-)

No comments: