Wednesday 17 April 2013



Assalamualaikum....

Al kisahnya pada satu masa ada seorang wali Allah sedang menuju ke masjid untuk menunaikan solat jumaat. Setibanya di masjid ,dia mula menaiki tangga masjid. Namun bila sampai di satu anak tangga.dia berhenti sambil merenung ke bawah tangga tersebut. Kemudian dia berkata..."di bawah tangga masjid ini ada tuhan kepada seluruh manusia". Bila didengari kata katanya oleh jemaah yang lain,dia ditangkap dan dibawa ke hadapan raja. Setelah disiasat,dia didapati bersalah dan dihukum pancung.

Selang beberapa tahun,di masjid yang sama,seorang pemuda duduk di bawah tangga masjid sambil menguis2 tanah,sambil mendengar khutbah jumaat. Tiba tiba dia berteriak..  Emas!!! Sejurus itu semua jemaah berebut2 ke bawah tangga masjid untuk berebutkan emas tersebut.

Apa kaitan cerita tuhan di bawah tangga masjid dan emas itu?
Cuba anda fikirkan... bukankah sekarang ini manusia berlumba lumba mengejar harta benda lebih dari akhirat?
Seolah olah harta adalah segalanya dalam dunia ini.hingga solat kita terleka,malah kadang tertinggal terus kerana alasan alasan taka munasabah kita sendiri.
Maka benarlah kata wali Allah tersebut bahawa,tuhan manusia iaitu harta benda,
Ada di bawah atangga masjid tersebut.bagaimana mungkin tidak jika sampai khutbah jumaat pun mereka sanggup tinggalkan semata mata kerana hendak berebutkan emas(tuhan) mereka..

Wallahualam..


Assalamualaikum...   :-)

No comments: